MENÜ

Minden ami  király
Wow és a terminátor és BABA KUTYA ŐRÜLTEK

A foglalkozás egy olyan megszerezhető képzettség, melyet a játékos karakterek karakterosztálytól, oldaltól, vagy fajtól függetlenül tanulhatnak. Az első megszerezhető receptek jól jönnek az alacsonyabb szintű karakterek felöltöztetésénél (főleg azok számára, akiket nem segít egy magasabb szintű társuk). Néhányan azt állítják, hogy amint elkezdesz instance-okba járni, az ott eső dolgok általában jobbak, mint az elkészíthető tárgyak azonos szinten, azonban ez nem mindig igaz. Elég gyakran megesik, hogy a játékosok által készített tárgyak valamely tulajdonságuk, vagy használhatóságuk miatt bármilyen szintű karakter számára értékesek lehetnek.

Sok jó, magas-szintű receptet frakciók képviselői árulnak. A frakciók farmolása sok kézműves számára több hetes elfoglaltságot, és jelentős kiadásokat jelent, amennyiben nem áll a készítő mögött egy guild. Nem ritka, hogy egy kézműves kettő gyűjtögető foglalkozással kezd (általában Skinning/Mining vagy Skinning/Herbalism), majd később megtanulja az első alkotó foglalkozását, és végül egy másodikat is, hogy az adott frakció által nyújtott lehetőségeket teljes mértékben kihasználhassa.

A karaktered számára a leghasznosabb megoldás, ha a játék folyamán a karaktered szintlépésével párhuzamosan fejleszted foglalkozásait. A magas szintű kézművesség, ebbe beleértve a specializálódást is, rendkívül hasznos és jövedelmező lehet, különösen olyan receptek esetén, melyek a játék végén található frakcióktól, illetve a magas szintű instákból szerezhetőek be. (Ezek nagy része Bind on Pickup.) Emellett számos küldetés létezik, melynek befejezéséhez játékosok által készített tárgyakra van szükség.

Lehetőséged van a megtanult foglalkozás "elfelejtésére", majd egy újabb tanulására is, azonban így elveszted az eredeti foglalkozást. Ha újra meg szeretnéd tanulni, elölről kell kezdened tanulását. Emellett az időközben beszerzett recepteket is elfelejted, ezeket is újra meg kell tanulnod. Az újonnan választott foglalkozás szintezése szintén 1-es skillről indul. Egy foglalkozás elfelejtéséhez nyisd meg a skills panelt (k a gyors billenytű), kattints a megfelelő foglalkozásra, majd a panel alsó részén megjelenő apró ikonra. Jól gondold át, mielőtt elfelejtesz egy foglalkozást! Ha meggondolod magad, akkor sem kaphatod vissza régi foglalkozásod!

 

 

Szerverek (Realm) [szerkesztés]

A játékosoknak, mikor belépnek a játékba, választaniuk kell a szerverek, avagy világok (realm) közül. Egy szerveren egy előfizetésről maximum 10 karakter lehet és legfeljebb 50 karakter indítható előfizetésenként (account). A szerverek között a karakterek átvitele fizetés ellenében lehetséges, vagy karakteráthelyezési akciók keretén belül meghatározott szerverek között ingyenesen.

Az európai szerverek közül választható angol, spanyol, francia, német vagy akár orosz nyelvű is. Ez azt jelenti, hogy a játékon belüli szövegek az adott nyelven olvashatók, a játékmesterek is ezen a nyelven kommunikálnak és ez a szerver domináns beszélt nyelve.
Az elérhető szervertípusok [szerkesztés]

* PvE (avagy Normál) - Ebben a szervertípusban a játékos a környezete ellen lép fel. A játékosok közti nyílt ellenségeskedés csak speciális PvP állapotban érhető el.
* PvP - Ebben a szervertípusban a játékosok közti nyílt ellenségeskedés van a központban. A territoriális (territory) rendszer alatt lehet a játékos kerülhet baráti (friendly); ellenséges (enemy) vagy vitatott (contested) zónákba, az első kettő attól függ, hogy ki melyik oldalon áll. Néhány város, mint Shattrath City vagy Dalaran egy speciális jelző (sanctuary) alatt van, ahol tilos a frakciók közötti nyílt támadás, amelynek betartatását az őrök végzik.
* RP - Ezen a szervertípuson a játékosnak kötelező a szerepjátszás (role playing) az általa választott karakter bőrébe bújva, így a nem megfelelő név, a túlzott szlenghasználat vagy fantáziátlan társalgási szokások akár büntetést, sőt, kitiltást is maguk után vonhatnak. A PvE szabályai érvényesek itt.
* RP-PvP - Ugyancsak szerepjátszó szerver, de itt már a PvP szabályai érvényesek.

Karakteralkotás (Character Creation) [szerkesztés]

A játék első lépése a karakter megalkotása, akit a játékos irányítani fog a játék során. Be kell állítani a karakter nevét (name), nemét (gender), faját (race), kasztját (class), és külsejét (skin). A karakter neme és külseje nem befolyásolja a karakter tulajdonságait, míg a faj és a kaszt igen.
Fajok (Race) [szerkesztés]

Az alapjátékban nyolc faj közül lehet választani, de ez a szám az első kiegészítővel, a The Burning Crusade megjelenésével tízre, majd a harmadik kiegészítővel, a Cataclysm után tizenkettőre fog emelkedni. A fajok két, egymással harcban álló frakcióba tömörülnek: ez a Szövetség (Alliance) és a Horda (Horde). Továbbá a fajok kezdő tulajdonságai némileg eltérnek, és mindegyiknek van jellegzetes képessége, illetve saját nyelve.

* A Szövetség tagjai:
o Emberek (Human)
o Törpök (Dwarf)
o Gnómok (Gnome)
o Árnyelfek (Night Elf)
o Draeneiek (Draenei) (World of Warcraft: The Burning Crusade)
o Worgenek (Worgen) (World of Warcraft: Cataclysm)

* A Horda tagjai:
o Orkok (Orc)
o Trollok (Troll)
o Taurenek (Tauren)
o Élőholtak (Undead)
o Vérelfek (Blood Elf) (World of Warcraft: The Burning Crusade)
o Goblinok (Goblin) (World of Warcraft: Cataclysm)

Lásd még: Fajok a Warcraft-univerzumban
Kasztok (Class) [szerkesztés]

A választott kaszt (class) szabja meg a karakter képességeit, az általa használt harci technikákat és varázslatokat. A játékban kilenc alapkaszt választható, de az egyes fajok csak meghatározott kasztok közül választhatnak. A játék második kiegészítőjében vált elérhetővé egy speciális kritériumokat igénylő kaszt is, a halállovag.

* Harcos (Warrior) – Ember, Törp, Gnóm, Árnyelf, Ork, Troll, Tauren, Élőhalott (Alap); Draenei (TBC); Goblin, Worgen, Vérelf (Cata).
* Zsivány (Rogue) – Ember, Törp, Gnóm, Árnyelf, Ork, Troll, Élőhalott (Alap); Vérelf (TBC); Goblin, Worgen (Cata).
* Templomos Lovag (Paladin) – Ember, Törp (Alap); Draenei, Vérelf (TBC); Tauren (Cata).
* Sámán (Shaman) – Ork, Troll, Tauren (Alap); Draenei (TBC); Törp (Cata).
* Druida (Druid) – Árnyelf, Tauren (Alap); Troll, Worgen (Cata).
* Vadász (Hunter) – Törp, Árnyelf, Ork, Troll, Tauren (Alap); Draenei, Vérelf (TBC); Ember, Élőholt, Goblin, Worgen (Cata).
* Mágus (Mage) – Ember, Gnóm, Troll, Élőhalott (Alap); Draenei, Vérelf (TBC); Törp, Árnyelf, Ork, Goblin, Worgen (Cata).
* Boszorkánymester (Warlock) – Ember, Gnóm, Ork, Élőhalott (Alap); Vérelf (TBC); Goblin, Worgen (Cata).
* Pap (Priest) – Ember, Törp, Árnyelf, Troll, Élőhalott (Alap); Draenei, Vérelf (TBC); Gnóm, Tauren, Goblin, Worgen (Cata).
* Halállovag (Death Knight) - Minden faj (WotLK). A játék első hőskasztja (hero class).

Játékos a Környezete ellen (Player versus Environment) [szerkesztés]

A World of Warcraft egyik játékmódja a játékos a környezete elleni (Player vs Environment; röviden PvE) harc, ami a világban előforduló mesterséges intelligencia által vezérelt mobok (rövidítés: mobile object) legyőzését jelenti. A PvE a hagyományos MMORPGkhez hasonlóan a karakter fejlődésének és a játék világának megismerésének útja.
Partizás (Party) és Portyázás (Raid) [szerkesztés]

A játékos alkothat csapatot egy vagy több játékos közreműködésével, így segítve a küldetések sikeres teljesítését vagy erősebb szörnyek legyőzését. Két összeállítási forma érthető el:

* Parti (Party) - A parti minimum 2, maximum 5 főig terjedő csapatot jelent. A csapatot a vezető (leader) írányítja, ő invitálhat be vagy távolíthat el csapattársakat, valamint ő határozhatja meg a zsákmányelosztás módját és a nehézségi fokozatot is. Ez a csapatküldetések, a közönséges insták és az arénajátékok (arena) alatt engedélyezett formáció.
* Portya (Raid) - A portya minimum 5 főből áll, a maximális létszáma akár 40 fő is lehetett (a klasszikus játék raid instáiban kellett ekkora létszám), de az első kiegészítő a raid instákba szükséges csapat méretét 10 illetve 25 főre csökkentette, majd ezt a rendszert a második kiegészítővel öntöttek végleges formába. A portya a parti létrehozása után jöhet létre, amikor a csapatvezető átalakítja a partit portyává (convert raid). Ekkor a vezető portya vezetővé (raid leader) lép elő és megjelenik az asszisztáló (assist) és a "zsákmánymester" (loot master) szerepkörök is, ahol előbbi a vezető helyetteseként funkcionál, utóbbi a megszerzett javak igazságos elosztásáért felel. Ez a portya-insták és a harcmezők (battlegrounds) alatt engedélyezett formáció.

A parti- és a portyavezető a játékba beépített "célzórendszer" segítségével lehetősége van a szörnyek megjelölésére. A célpont (mark) rendszere több tucat jól megkülönböztethető 2 dimenziós ikonnal dolgozik (mint fehér halálfej; vörös X; kék kocka .:stb) és a vezető előzetes megbeszélés után stratégiát építhet rá (például melyik szörny legyen az első áldozat).

Mind a partiból, mind a portyából a játékos önszántából is kiléphet, ekkor már nem vehet részt a zsákmány elosztásában és ha rendelkezett valamiféle joggal (például ő volt a vezető), akkor lelépés előtt személyesen átruházhatja másra, de a játékos távozását követően a rendszer ezt magától is elvégzi.
Zsákmány (Loot) [szerkesztés]

Az egyszemélyes (avagy "szóló" (solo) játék alatt az elpusztított szörnyek után zsákmányolható (looting) "különleges" (uncommon) vagy jobb minőségű tárgyak természetesen csak magát a karaktert illetik, de a parti és a portya alatt már osztozkodni kell (vagy legalábbis kéne), ezért a készítők több elosztási módot tettek elérhetővé:

* "Mindenki minden vihet" (Free for All) - Ebben az elosztási módban nincsenek szabályok, bárki is ér el a szörny holttestéhez először, a benne található összes értéket viheti. Nagyon igazságtalan, mert egyes feladatkörökben vagy pillanatnyi figyelmetlenség miatt néhány csapattag akár mindenről lemaradhat.
* "Robin forgás" (Round Robin) - A Free for All valamivel igazságosabb formája, mert minden egyes holttest után külön fordulók lépnek érvénybe. Ekkor az adott fordulóba kerülő csapattárs vizsgálhatja át az adott holttestet, de még ekkor is mindent elvihet belőle.
* Csoportzsákmány (Group Loot) - Ebben az elosztási módban minden egyes csapattag részesülhet az értékesebb zsákmányból, mert a Round Robin fordulórendszere mellett a "különleges" vagy jobb minőségű tárgyak esetében egy menü nyílik meg, ahol három lehetőség közül választhat:
o Mohóság (Greed) - Egy aranypénzzel jelképezett mohóság választásával a játékos elviheti a tárgyat. Ha a tárgy a megszerzése után lélekhez kötődik, a program a biztonság kedvéért egyszer rákérdez a döntésre. Abból a célból van, ha a játékos nem kívánja használni az adott tárgyat, de szívesen értékesítené azt.
o Szükség (Need) - Két dobókockával jelképezett szükség választásával a játékos elviheti a tárgyat. A szükséget választva a játékos minden esetben előnyt élvez a mohósággal szemben, tehát a mohóságot választó játékosok eredményei ellenére mindig a szükség nyer (persze ha más játékosoknak is szüksége van a tárgyra, akkor újabb automatikus sorsolás jön). Ha a tárgy a megszerzése után lélekhez kötődik, a program a biztonság kedvéért egyszer rákérdez a döntésre.
o Disenchant - Enchanting mesterséggel rendelkezőknek hasznos lehetőség, ilyenkor az adott játékos felajánlja, hogy a mesterségével szétbontja a zöld vagy jobb minőségű tárgyat alkotóira, és ezekre az elemeket osztja szét. Rendszerint akkor hasznos, ha egy felvételnél lélekhez kötődő (Binds when picked up) tárgy esett, és azt senki sem kívánja használni. Az alkotók aukciós ára rendszerint többszöröse az árusoknál a tárgy után kapott összeggel.
o Átadás (Pass) - Az "X" jelképezi az átadást, ekkor a játékos teljesen kimarad az adott tárgyért folytatott elosztásból.

Az elosztást segítő menü bizonyos ideig marad fenn, ez a tárgy ikonja alatt megjelenő csík mutatja, ami ha elfogy, az osztozkodásból lemaradt játékos hoppon marad. Az első két lehetőség során a program levezet egy belső sorsolást (ez megfigyelhető, ha a játékos beállítja az opciókban) és az nyer, aki 1 és 100 között a legnagyobb értéket éri el (ha többen is a legnagyobbat érik el, akkor a leggyorsabban döntő játékos viszi el a tárgyat). Ez az elosztási mód talán a legigazságosabb is lehetne, ha a csapatban nem kerülne néha-néha "ninja" stílusú játékos; Az ilyen viselkedésű tolvaj csapattag gyakran az összes zsákmányt "elneedeli" a többiek elől.

* "Mohóság előtt a szükség" (Need before Greed) - Ebben az elosztási módban a Group Loot tárgyelosztási rendszere annyiban módosul, hogy a program magától eldönti a zsákmány sorsát azzal, hogy csak azok vehetnek rész az elosztásban, akik képesek használni és nincs is meg nekik az adott tárgy. Jelenleg ez az alapértelmezett.
* "Mester zsákmány" (Master Loot) - Ebben a módban a vezető, illetve a portya során kinevezett zsákmánymester (loot master) jogává válik az értékesebb tárgyak elosztása. Ekkor csak is kizárólag a kinevezett játékos dönthet a zsákmány sorsáról, a többiek pedig személyesen sorsolhatnak érte (ezt gördítésnek, azaz roll-nak nevezik). A normál 1-100 közötti roll során (parancssora: /roll) az nyer, aki a sorsolásban résztvevők közül a legnagyobb értéket kapja (persze ha többen ugyanazt kapták ki, akkor köztük új sorsolást kell levezetni). A nyertest csak ezután illeti meg a zsákmány, a zsákmánymester pedig a tárgyra rákattintva kijelöli a csoportot, majd a győztes játékos nevét, így átadva jutalmát. Ez az elosztás a Group Loot módnál is jobban kedvez a ninjáknak, ezért csak azoknak érdemes megadni a jogot, aki rászolgál a bizalomra, aki akkor sem tartsa meg a tárgyat, ha történetesen ő maga is igényt tartott rá majd elvesztette a sorsolást.

A küldetéstárgyak (quest item) kimaradnak az elosztásból, azokat az adott küldetéssel rendelkezők Free for All módon szerezhetik meg, a közönséges és a szemét minőségük tárgyakért szintén nem, csak a fordulók rendszere érvényes rájuk. A foglalkozásokhoz szükséges nyersanyagok (mint az ércek, gyógynövények és bőrök) sorsát a megbeszéltek alapján vagy sorsolással dönthetik el a hozzáértők. A csapatot vezető játékos beállíthatja az elosztás minőségbeli fokát is, így a megjelölt minőségi szint alatti tárgy a zsákmányelosztás mód alapján a jogosultak gond nélkül megszerezhetik, így a portya-instázás közepén nem kell törődni minden egyes tárgy sorsával. Legvégül a teljes zsákmányt is át lehet adni a többieknek (Pass on Loot), ha a játékos ezt személyesen bekapcsolja, ekkor pedig az automatikus elosztási menü sem jelenik meg számára. Ez utóbbi akkor teheti gyorsabbá és kényelmesebbé a harcot, ha egy magas szintű játékos egy vagy több alacsony szintűnek segít egy gyenge instában.
Insták (Instance) és portya-insták (Raid Instance) [szerkesztés]

A PvE központi elemét az u.n "insták" (instance) és a "portya-insták" (raid instance) jelentik. Ezeket a speciális térképek a központi adatbank által létrehozott zárt szerverek, ahová csak a vezető és társai léphetnek be. Minden egyes csapat esetében a rendszer külön elkészít a kívánt helyről egy másolatot, így a csapaton kívüli játékosok nem végezhetnek a benne előforduló mobokkal és a zsákmányhoz sem férhetnek hozzá. Minden instának van minimum szintkövetelménye, ami alatt nem engedi belépni a játékost (a portya-insták természetesen az aktuálisan elérhető legmagasabb szintet követelik). Természetesen az itt fellelhető mobok legyőzése több tapasztalati ponttal is jár, a rendszer pedig bár megossza a többiekkel a tapasztalati pontokat, ugyanakkor bónusz csoportos tapasztalati pontok is járnak minden leölt mob és főellenség után.

Az instákban megjelenő mobok minden esetben elit besorolású szörnyek és itt találhatók az u.n "főellenségek" (boss) is. A főellenségek az elit szörnyeknél is erősebb, szívósabb szörnyek, legyőzésük külön taktikát igényelhet, az értük kapható zsákmány pedig többnyire ritka (rare) minőségű tárgyak. Ismertebb insták: Deadmines (15-23) Hellfire Ramparts (60-62), The Nexus (71-73).

A portya-insták a klasszikus, majd a kiegészítők alatt elérhető maximális szintű játékosokra lettek tervezve, így az itt előforduló elit szörnyek gyakran egy vagy két szinttel magasabbak, a főellenségek pedig u.n. "koponya-típusú" (skull-type) szörnyek, az aktuálisan elérhető szinttől legalább 3 vagy 4 szinttel magasabbak avagy "dinamikus szintűek". Az ilyen főellenségek már legalább milliós életerővel rendelkeznek, legyőzési stratégiájuk akár külön fázisokra is bonthatók, de a zsákmány minden esetben több epikus (epic) minőségű tárgy. A portya-instákat gyakran nevezik "végjáték" (end-game) instáknak is, főleg ha valóban a klasszikus vagy a kiegészítő utolsó, az elérhető legjobb tárgyakkal rendelkező instájában jár a kalandozó. Ismertebb portya-insták: ZulGurub (60+), Black Temple (70+), Icecrown Citadel (80+).

Minden insta bejárata halványlilás, örvénylő portálkapuként jelenik meg, míg a portya-insták kavargó átjárói halványzöldek. Az elérhető insták és portya-insták környékén mindig található egy u.n "találkozókő" (meeting stone), amelyet megérintve egy lilás-zöldes portál nyílik meg, hogy a csapattag egy másik társával közösen a többieket egyesével maguk mellé idézhessék, így nem kell hosszú utazásokra időt és pénzt pocsékolni. A PvP szervereken a találkozókövek környéke a territoriális viszonyok miatt kedvelt hátbatámadási területekké is váltak.

Az első kiegészítő (The Burning Crusade) után megjelent az állítható nehézségi fokozat (difficult setting), amelynek két fokozata van: A normál (normal), amikor az adott insta marad az eredeti állapotában és az u.n "heroikus" (heroic), amikor pedig az adott instában található szörnyek és főellenségek az aktuálisan elérhető maximális szintre kerülnek, a zsákmány esetén pedig a ritka minőségű tárgy mellé jár egy epikus is, továbbá megjelenik a főellenségektől felszedhető jelvények is, amelyeket összegyűjtve be lehet váltani szintén epikus tárgyakra.

A második kiegészítő (Wrath of the Lich King) ezt a nehézségi rendszert kiterjesztette a portya-instákra is, de itt már létszámbeli korlátozást is bevezetett, így a normál nehézség a 10 fős, a heroikus nehézség pedig 25 fős portya-insta. Természetesen ekkor még mindig több epikus tárgyat lehet összeszerezni, de a heroikus nehézség alatt nagyobb a kihívás és a tárgyak szintje is magasabb. A jelvénygyűjtögetés itt sem marad el, csak annyi a különbség hogy értékesebb tárgyakra beválható jelvények szerezhetők heroikus menet alatt. A heroikus nehézség alatt minden insta portáljánal közepén egy nagy koponya jelenik meg, ezzel jelképezve a különbséget, míg a heroikus portya-insták esetében kékes gömbök keringenek az örvény körül. A 3.2-es javítás után a portya-insták még egy külön nehézséget is kaptak, a portya nehézségi fokozat (raid difficulty) lehetőségét; ekkor külön van normál és külön van heroikus módja is az eddigi nehézségi fokozatnak, így növelve meg az újrajátszási faktort.

A nehézségi fokozatok csak az adott kiegészítő után elérhető instákra és portya-instákra vonatkozik, visszamenőlegesen nem és az elérhetőségi kondícióik is változóak, mert míg az első kiegészítőben az adott instá(ka)t preferáló frakciónál megvásárolható kulcsok birtokában lehetett csak belépni a heroikus nehézségű instába, addig a második kiegészítőben elég volt ehhez a maximális szint elérése is.
Játékos játékos ellen (Player versus Player) [szerkesztés]

A World of Warcraft másik játékmódja a játékos a játékos elleni (Player vs Player; röviden PvP) harc, ami a nyílt, illetve a különféle zárt szervereken történik. A PvE alatt leírt csapatleírások itt is érvényesek, ám a zsákmányszerzés, az insták és portya-insták helyett itt az ellenséges játékosok feletti győzelem különböző formái kerülnek előtérbe.
Nyílt ellenségeskedés [szerkesztés]

A normál és az RP szervereken a játékos csak akkor kerülhet nyíltan PvP állapotba, ha szándékosan bekapcsolja azt vagy az ellenséges oldalon lévő NPC-t megtámadja. A PvP és a RP-PvP szervereken már automatikus és a territórium alapján dől el, hogy mit lehet tenni: Barátságos (Friendly) területen a játékos oldala büntetlenül megtámadhatja a másik oldalon lévőt, ellenséges (enemy) területen viszont fordítva, a játékos nem támadhat meg a másik oldalon lévőt és vitatott (contested) területen mindenki mindenkit megtámadhat.

A "PvP zászló" (PvP flag) jelzi, hogy a játékos (és az NPC) melyik oldalon áll és egyúttal így a másik oldal számára támadható ellenség. Nem-PvP alapú szervereken a speciális kritériumok megszűnése után az állapot még 5 percig érvényben marad, aztán újra támadhatatlan lesz a játékos. Létezik egy speciális zászló is, amely az arénákon belül és a játék egyetlen "mindenki mindenki ellen" (Free for All) épületében, a nyílt világi Gurubashi Aréna közepén érhető el. Ekkor nem érvényes a hovatartozás, mivel a saját oldalán lévő szövetségese is megtámadhatja a játékost. Nem lehet "PvP zászló" alá kerülni menedék (sanctuary) státusú városokban (Shattrath City és Dalaran) vagy területeken (Stair of Destiny, a Sötét Portál bejárata), valamint a semleges városok őrsége is megtámadja a rendbontókat.
Speciális Zónák [szerkesztés]

A játékosok ha éppen nem maguk találnak ki kitűnő vérmezőt egy könnyen megközelíthető, vitatott viszonyú zónában, élhetnek a speciális zónák lehetőségeivel, amelyeken belül találhatók különféle elfoglalható objektumok (tornyok, romok, épülete .:stb). Az objektumfoglalás során a játékosnak a kiszemelt objektumon belülre kell kerülnie. Ezután elindul az objektum átállása a játékos oldalára, amit egy csík jelezz. A csík két végén található a két oldal, a köztes szürke rész amolyan holtsávként funkcionál, amely felől elindul a nyíl a játékos oldalának mezőjébe. A procedúra néhány percig eltarthat és függ attól, hogy kik és hányan vannak még az objektumon belül (a szövetséges játékos gyorsíthatja, míg az ellenséges lassíthatja vagy meg is állíthatja a nyíl mozgását). Amint a játékos oldalának mezejébe ér, az objektum az övé, ha pedig vár még egy kicsit, a nyíl még beljebb húzódhat és ezzel pedig a későbbi ellenséges foglalók dolgát nehezítheti meg, mivel hosszabb ideig fog tartani kihúzni onnan a semleges holtsávba. A megszerzett objektumok végül együtt a zónára kifejtett erősítéssel jutalmazzák a játékos és szövetségeseit, esetenként elérhetővé válnak az instákban leölt főellenségek után összegyűjthető és beválható tárgyak is. Csak a szárazföldön lehet elfoglalni az objektumot, felette való lebegés során nem, csak ha leszáll a talajra.
Párbajozás (Dueling) [szerkesztés]

A párbajozás két játékos között lefolyó harc, amely nem okoz halált. A kijelölt játékosra kattintva a "Duel"-lel felkéri a másikat a párbajra. Ha a másik fél elfogadja, a földbe szúródott szimbolikus párbajzászló jelzi a közeli játékosoknak, hogy itt egy mérkőzés veszi kezdetét. A zászló ugyanakkor egy nagy sugarú láthatatlan kör közepét is jelzi, amelyből ha bármelyik fél is kikerül, a párbaj 10 másodpercen belül félbeszakad.

A párbajozást régen csak a játékos szövetségeseivel lehetett simán elérni és a /duel parancssort kellett használni a másik oldalon lévő fél esetében, de mára ugyanúgy felkérheti az egyik fél a másik oldal játékosát a megmérettetésre. A párbaj a játék szabályai szerint nem igazi PvP, mert a két fél nem kerül PvP zászló alá és nem lehet megölni egymást, csak a játékos életerejének 1%-áig lehet lesérülni, majd a vesztes könyörgésével a párbajnak azonnal vége lesz. Párbajozni nem lehet instában, portya-instában, harcmezőn és arénában, mert túl nagy az esély arra, hogy egy mob vagy játékos a sérült párbajozókat megölje, továbbá nem lehet tiltólistán lévő játékossal párbajozni és a semleges városok őrsége sem szereti, ha a tér közepén egymásnak esnek a játékosok. A párbajozás nem csak egy szórakozási forma, két -lehetőleg egy oldalon lévő- ismerős játékos egymást segíthetik a valódi PvP csatákban való felkészülésben.
Harcmező (Battleground) [szerkesztés]
Wiki letter w.svg Ez a szakasz egyelőre erősen hiányos. Segíts te is a kibővítésében!

Kizárólag PvP csatákra kialakított területek, amik mintegy instanceként működnek. Nyerni többféle módon lehet:

* Egy, az adott battlegroundra jellemző cél elérésével
* Ha az egyik fél túlerőben van, akkor a játék egy adott idő elteltével véget ér, ilyenkor a célhoz közelebb érő csapat nyer.

Jelenlegi battlegroundok:

* Alterac Valley: a legelső BG, egy havas völgyben játszódik. A csata célja az ellenség vezetőjének megölése, vagy az ellenség utánpótlásainak nullára való csökkentése, az ellenség játékosainak megölésével.
* Warsong Glunch: level 10-től elérhető battleground, Capture the flag rendszerrel: amelyik oldal először gyűjti be 3x az ellenség zászlaját, az nyer.
* Arathi Basin: különféle nyersanyagtermelő-üzemeket kell elfoglalni. A cél 1600 nyersanyag összegyűjtése.
* Eye of the Storm: az első kiegészítővel jelent meg. Az Arathi Basin rendszeréhez hasonló, 4 elfoglalható pontot tartalmaz, ezentúl a pálya közepén található zászló megszerzése bónusz pontokat eredményez.
* Strand of the Ancients: a második kiegészítő első BG-je. A cél három falat ostrommal áttörni, és a végén egy ereklyét megszerezni. A gyorsabb csapat nyer.
* Isle of Conquest: a második kiegészítő második BG-je.

Aréna (Arena) [szerkesztés]
Wiki letter w.svg Ez a szakasz egyelőre erősen hiányos. Segíts te is a kibővítésében!

Az aréna egy kisebb körbezárt hely ahol két csapat mérkőzik meg, hogy növeljék a csapatuk helyezését(rank) egyúttal a csapat értékelését(rating). A csapatok lehetnek 2vs2;3vs3;5vs5. Minél magasabb a csapat értékszáma annál több pontot lehet kapni pontosztosztáskor, amiből cuccokat(itemeket) lehet venni (s3,s4,s5,s6,s7,s8).

Az arénák:

* The Ring of Valor --- Orgrimmar
* The Ruins of Lordaeron --- Tirisfal Glades
* The Ring of Trials/Nagrand Arena --- Nagrand
* The Circle of Blood/Blades Edge Arena --- Blades Edge Mountains
* The Dalaran Arena --- Underbelly of Dalaran

PvP Zóna [szerkesztés]
Wiki letter w.svg Ez a szakasz egyelőre erősen hiányos. Segíts te is a kibővítésében!

Elsőnek a Wrath of the Lich King kiegészitőben lehet vele találkozni. Northrend Wintergrasp nevű "megyéjében". A játékidők félórásak és 2-3 óránként kezdődnek. Bármennyien részt lehet benne venni. A nyeréshez az épületek elfoglalása szükséges. Attól függ, menyit kapsz a „battleground”-ért, hogy milyen erősségű a rangod, amit az ellenséges fél megfelelő számú öléséért lehet kapni.
„Nem-játékos karakterek” (Non-Player Character: NPC ) [szerkesztés]
Frakciók (Faction) [szerkesztés]

Olyan ún. karakterek, melyektől küldetéseket (quest) lehet felvenni/leadni amiért pénzt (gold, silver, copper) kapunk és jobb viszonyunk lesz (reputation) ahhoz a frakcióhoz, amiben az a karakter van, akinél a küldetést csináltunk.
Mobok (Mobile Object) [szerkesztés]

Leginkább állatok vagy szörnyek, de némely esetekben NPC hasonmások is lehetnek, amikért tapasztalatpontot (XP) kapunk, ezeket számtalan küldetésben is kell ölni. A mobok általában nem ,vagy igen kis mértékbe használnak varázslatokat(skill). A mobok az az gépes(computer)ellenfeleknek sok formályuk létezik : humanoid(emberszabású),pet(álat),demon...stb. Azok a questek (küldetés) amikben az a feladat, hogy különféle mobokat kell ölni, azok hozzák a legtöbb xp-t (experience point) és pénzt mivel miután egy mobot megöltünk és kizsákmányoljuk lehet pénzt vagy más dolgokat találni. Ha egy mobot megölünk akkor nem biztos, hogy kapunk érte bármit, lehet, hogy semmit nem kapunk, de az biztos hogy kapunk xp-t. AZ hogy egy computer (számítógépes) ellenségnél mennyi tapasztalati az az xp pontot kapunk az attól is füg hogy a saját szintünknél mennyivel kisebb vagy nagyobb az adott lény.
A világ [szerkesztés]

A játék egy fiktív univerzumban játszódik, ami rengeteg jól elkülöníthető atmoszférájú és élővilágú zónákból (zone) tevődik össze. Az elérhető zónák lehetnek a Szövetség, a Horda vagy semleges oldalon is attól függően, hogy mire szánták a készítők. A 1-20. szintig terjedő zónák többnyire az egyik oldal kezdőhelyeiként szolgálnak, 20. szint felettiek már semlegesek.

* Azeroth - A Warcraft univerzumának központi világa, minden játszható faj kiinduló területe. A klasszikus alapjáték ebben a világban játszódott, a második kiegészítő (Wrath of the Lich King) pedig csak az északi fagyvilág területeire koncentrálódott. Három kontinensre tagolódik:
o Kalimdor - Azeroth nyugati kontinense, ahol a Horda dominál. A Warcraft univerzumának történelmében a "Megtörés" (The Sundering) előtt a bolygón egyetlen óriáskontinensének neve is Kalimdor volt. A harmadik kiegészítő (Cataclysm) után átalakul a kontinens.
o Eastern Kingdoms (Keleti Királyságok) - Azeroth keleti kontinense, ahol a Szövetség dominál. Ez a kontinens még három részre bontható (északról->délre): Lordaeron; Khaz Modan és Azeroth. A harmadik kiegészítő után átalakul a kontinens.
o Northrend - A második kiegészítő után megnyílt régi-új kontinens. A játék Északi-sarkjának felel meg, de a benne található zónák csak töredéke a valóban arktikus fagyterület.
* Outland (avagy Külvilág) - Az első kiegészítő (The Burning Crusade) után megnyílt régi-új világ. A Warcraft univerzumának történelmében a Külvilág az ork invázió kiindulópontja volt és ekkor még Draenornak nevezték, de a Második Háború végén a bolygó felrobbant, tengerei eltűntek és a szárazföld is az "Örvénylő Éter" (Twisting Nether) nevű dimenzió részeként áll a helyén, így a Külvilág szinte élhetetlen világgá vált.

A készítők maximalizálták a határokat, amelyek persze a tengerben végződnek. Jól kivehetőek az óceáni vízi határok, az elsötétedett víz már pályán kívüli területnek veszi a rendszer, átlépve (átúszva) pedig megjelenik egy különleges sárga csík, az erőlét (fatigue). Ez az érték gyors ütemben csökkent, semmiféle hatással nem lehet növeli vagy visszanyerni belőle, és ha bármiféle módon nem tér vissza a játékos a normál területekre (visszaúszás vagy teleportálás), akkor fulladáshoz hasonló halált hal. Ez vonatkozik mind a szárazföldi, mind a repülő hátasokra is. A Külvilág zónáin túl szintén nem lehet a végtelenségig továbbrepülni, az erőlét helyett ezt a világot láthatatlan és teljességgel áthatolhatatlan fal veszi körbe.
Városok [szerkesztés]

A város a World of Warcraft gazdasági, kulturális és szociális központja. A kisvárosban található postaláda (mailbox), kovács-, általános javakat adó, étel-italt felszolgáló, repülőmester, tanult foglalkozástanító és persze fogadó (inn) is, a nála is jelentéktelenebb tábor (camp) már csak az első öt lehetőséggel rendelkezhet (ha egyáltalán rendelkezik). A játékban a faji fővárosok (capital city) rendelkeznek olyan további szolgáltatásokkal, amelyeket a közönséges kisvárosok és táborok nem képesek nyújtani. A fővárosban található az aukcióház (auction house), a bank, a legképzettebb foglalkozás- és kaszttanítók, a fegyvermester, a hadvezér, az arénamester és a fodrászat (barbershop).

A faji fővárosban került, ellenséges oldalon álló játékos számára a város -szervertípusban függetlenül- ellenséges territóriummá válik, ezért automatikusan bekapcsolódik a "PvP zászló". Léteznek nem-faji fővárosok, az úgy nevezett menedék (sanctuary) státusú városok, amelyben minden játékosok közti harc (így a párbaj is) tiltott. A menedék státusú városok az eddig megjelent két kiegészítő fővárosaivá váltak és nem rendelkeznek aukciós házakkal és a mágus számára elérhető portáltanító (portal trainer) kivételével nem lehet találkozni más kaszttanítókkal sem. A repülőmester mellett megtalálhatók a faji fővárosokba vezető átjárók is.

Az goblin kereskedelmi hercegség által vezetett goblin városok nem rendelkeznek menedékjoggal, de a városba illetve annak közelében történő játékosok közti összetűzéseket büntetik attól függetlenül, hogy milyen kapcsolatban vannak a felek a városi őrséggel. Két goblin városban (Booty Bay és Gadgetzan) találhatók bankok és semleges aukciós házak is, de átjárók helyett csak légi fuvarozással és hajóval (lsd. BB<-->Ratchet) állnak kapcsolatba a játékos által elérhető városokkal. A goblin városok a semleges aukciós házak révén a 2 oldal közti kereskedelmet teszik lehetővé.
Utazás [szerkesztés]

A World of Warcraft hatalmas világában való utazás megtételében az egyszerű kalandozók a gyaloglás mellett rendelkeznek könnyebb és praktikusabb lehetőségekkel. Minden karakternél van u.n. "otthonkő" (hearthstone); Az otthonkő segítségével a fogadóban található portás (innkeeper) a karaktert az adott fogadóhoz kötheti, így az otthonkő használatával visszatérhet oda a játékos. Néhány kaszt rendelkezik speciális lehetőségekkel, mint mozgási sebességnövekedést adó erősítőkkel-formákkal vagy képesek teleportálni illetve átjárókat nyitni meghatározott helyszínek felé. A PvE alatt elérhető találkozókő is az utazást könnyíti meg.

Egyes faji fővárosok közt speciális utazási formákat használnak a nagy távolságok leküzdésére: Stormwind és Ironforge között a gnómok által épített Deeprun Tram közlekedik oda és vissza, Orgrimmar és Thunder bluff között külön léghajó repül, Undercity és Silvermoon City között pedig egy varázsgömb (Orb of Translocation) segíti áthidalni a távolságokat.
Légi utazás [szerkesztés]

A legtöbb városban és táborban található repülőmester (flight master), akinél a játékos befizethet egy légi útra. A légi utazás sokkal gyorsabb, mint a gyaloglás vagy a szárazföldi hátasok, továbbá biztonságos, hiszen repülés közben nem támadhatják meg a karaktert. Hátránya, hogy irányítani nem lehet, a táj jellegzetességeit bemutatva néha kitérőket is tehet út közben és csak felfedezett helyeken található táborokból a városokba oda-vissza lehet közlekedni vele. A Szövetség tagjai griffmadáron vagy hippogriffen utaznak, míg a Horda wyverneket, sárkánysólymokat és denevéreket használnak.
Hajók és zeppelinek [szerkesztés]

Azeroth világában a három kontinens (Kalimdor, Eastern Kingdoms, Northrend) közötti óriási távolságokat nem képesek megtenni a közönséges légi fuvarozás, ezért a Szövetség (és a goblinok) vitorláshajókat (boat), míg a Horda léghajókat (zeppelin) használ a távolságok leküzdésére. A hajó tatján és a léghajó fedélzetén viszont nem válik sérthetetlenné a játékos, mivel ezek mozgó területek, így szabadon járkálhat, ehet-ihat és harcolhat. Mindkét szolgáltatás ingyenes, viszont állomáshelyeikről automatikusan kikötnek majd kifutnak, ezért ha a játékos lekési az indulást, kénytelen lesz várni pár percet az oda-vissza közlekedő hajóra vagy léghajóra. A Szövetséges hajókon és a Hordás léghajókon őrség is található, de a fedélzeten tartózkodó kapitány és legénysége támadhatatlanok. A második kiegészítőben megnyílt Northrend kontinens déli, a Nagy Tenger (The Great Sea) felé néző partjainál a tuskarr rozmáremberek saját "vízi teknős" fuvarozást is vállalnak.
Hátasok (Mount) [szerkesztés]

WPW-banner.png
A magyar nyelvű World of Warcraft Wiki tartalmaz egy bővebb leírást Hátas címszó alatt.

A karakter bizonyos szintet elérve megszerezhet magának u.n hátas (mount) nevű tárgyat. A hátas segítségével a közönséges gyaloglási sebességét jelentősen megnövelő lény hátára kerül, viszont nem képes harcolni vagy varázsolni, csak ha leszáll róla, továbbá egy foglalkozást, a lovaglás (riding) képzettséget is meg kell tanulni, hogy egyáltalán használni tudja megszerzett paripáját. A lovaglás fejlesztésével a karakter egyre gyorsabb hátasok használatát tanulhatja meg, igaz, rendkívül drága foglalkozás. Az első szintű hátasokat ritka, a másodikat epikusnak nevezik attól függően, hogy a lovaglás fejlődése során milyen szárazföldi- vagy repülő hátast használ a karakter.

Három hátasféle fordul elő:

* A faji hátasok (racial mount) a karakter fajára szabott hátas. Ezek a hátasok az adott faj fővárosán belül, kívül vagy a kezdő régió egyik távoli zugában található város telephelyén vásárolhatóak meg, egyúttal a karakter itt tanulhatja meg a lovaglás alapjait is. A tenyésztő saját fajtársának minden hátast eladhat, de a szövetséges fajból származó játékos csak akkor vásárolhat, ha az adott faj képviseleténél eléri a "magasztalt" (exalted) hírnevet.
* A speciális hátasok (special mount) az insták és portya-insták főellenségeinek (nagyon) ritka zsákmányai, illetve a World of Warcraft Trading Card Game paklijaiban kóddal kiválható tárgyainak egyik fajtái. A speciális hátasokat mind a Szövetség, mind a Horda tagjai megszerezhetik függetlenül attól, hogy egy részük a faji hátasok közül kerülnek ki (például Baron Rivendare csontváz-lova), az első kiegészítő után pedig megjelentek a valóban nem-faji hátasok, mint a talbukok, a mamutok és a medvék.
* A kaszt-specifikus hátasok (class mount) csak az adott kaszt képviselői számára érhetőek el. A templomos lovagok, a boszorkánymesterek és a halállovagok rendelkeznek kasztspecifikus hátasokkal, amelyeket küldetések útján szerezhetnek meg.

A hátasok nemcsak gyakorlati szempontból hasznos tárgyak, hanem státusszimbólumok is, főleg ha egy játékos nehezen beszerezhető hátas büszke tulajdonosa.
Szárazföldi hátasok (Ground Mount) [szerkesztés]

A szárazföldi hátasok (ground mount) a klasszikus alapjáték óta vannak jelen. A szárazföldi hátasok a lovaglási képzettség szintjétől függően megnövelik a közönséges gyaloglás sebességét, de nem lehet őket használni épületeken belül, föld alatt, instákba és portya-insták nagy többségében, de használhatók a harcmezők és az arénák világában. A játékos a hátason lényegesen könnyebben menekülhet el, de mozgás illetve harc közben nem pattanhat fel rá és a közelharci mobok szédülést okozó ütései illetve egyéb mozgást lassító hatások leszedhetik róla. Az elérhető szárazföldi hátasok listája a sokféleséghez viszonyítva kiegyensúlyozott, köszönhetően annak, hogy a játéksorozat kezdetétől jelen vannak.
Repülő hátasok (Flying Mount) [szerkesztés]

A repülő hátasok (flying mount) az első kiegészítő újdonságaiként jelentek meg. A repülő hátasok a lovaglási képzettség szintjétől függően megnövelik a közönséges gyaloglás sebességét, ugyanakkor képesek felemelkedni a talajról és a levegőben szárnyalni, így már nemcsak az ellenségek, de a terepakadályok is megkerülhetőkké váltak. A repülő hátasok csak a Külvilágban és Northrend kontinensen használhatók, de a készítők ígérete szerint a harmadik kiegészítőben már Azeroth klasszikus kontinensein is lehet majd repülni. A szárazföldi hátasokkal ellentétben szinte lehetetlen leszedni a levegőben tartózkodó játékost, mivel zuhanás áldozatává válhatna és lényegesen több a speciális hátas (mint Alar főnixmadár, sárkányok, sárkánysólymok, hippogriffek, éterráják) is. Csak két faji hátas érhető el, a szövetséges griffmadár és a hordás wyvern.
Gazdaság [szerkesztés]

Mint minden MMORPG-t, úgy a World of Warcraft világát is bonyolult gazdasági hálózat veszi körül, ami a küldetések után kapott díj, a leölt mobok és NPC-k után összeszedett zsákmány illetve a begyűjtött nyersanyagok és előállított késztermékek, szolgáltatások rendszeréből áll.
Pénzszerzési lehetőségek [szerkesztés]

A játékosok több pénzszerzési lehetőség közül élhetnek, közös jellemzőjük, hogy nagyon unalmas, időt rabló tevékenységek.

* "Darálás" (Grinding) - A darálás (vagy szleng formájában: "grindelés") során a játékos mást se csinál, csak egy bizonyos mobot vagy NPC-t öl halomra vagy a zónákat járva összeszedi a fellelhető nyersanyagokat. Több órás unalmas munkájának eredményét pedig eladhatja a legközelebbi kereskedőnek vagy aukcióra teheti.
* Napi küldetések (Daily Quest) - Az első kiegészítő után jelentek meg a napi küldetések. A napi küldetések abban különböznek a hagyományostól, hogy teljesítésük után másnap a megbízó újra felkérhet (többnyire) ugyanannak a küldetésnek a teljesítésére. Ez a rendszer csak akkor kényelmes, ha egy zónán belül több tucat megbízó is napi küldetéssel szolgál, még jobb, ha úgy vannak kidolgozva a küldetések, hogy a zónán belül is egy területen szedhetők össze és egy-két területen meglehet találni a küldetés célpontjait is. Az első kiegészítő QuelDanas szigete, a második kiegészítőbe pedig Jégkorona vált a napi küldetések zónáivá.
* Foglalkozások (Profession) - A karakter által megtanult és felfejlesztett foglalkozások nagy haszonnal kecsegtetnek annak, aki jókor helyezi az aukciós házba vagy hirdeti meg a fő- és menedék státusú városok területén portékáját vagy szolgáltatását. Az összes elsődleges foglalkozással jóllehet keresni, de a nagy pénz mindig az epikus tárgyakban és nyersanyagokban van.

Bár a Gazdaság Pontjai között szerepel, ide nem lett feltüntetve az Aukciós Házban (Továbbiakban: AH; lásd: [1] ) történő kereskedés, - a játékosok között elterjedt nevén "AH-zás" - mint pénzszerzési lehetőség. Miként a későbbiekben részletesen is le van írva, a játékosnak lehetősége nyílik bizonyos tárgyait aukcióra/eladásra bocsátani, melyhez a megfelelő körülményeket az AH biztosítja és szolgáltatja. Ezt a kereskedési formát az emberiség jól ismeri, említhetném a tőzsdét, mélyebbre ásva az áru-tőzsdét. Ezen kereskedési formának az alapelve az "olcsón veszünk és drágábban eladunk". Mint a való életben is, a legfontosabb termék az életben az alapanyag, és míg ez így van, mindig lesznek olyan emberek, akik "lusták" kitermelni, ezért megveszik. Csupán néhány Arany elegendő ahoz, hogy érezhető javulást lássunk anyagi helyzetünkön, sőt, a későbbiekben nem fog problémát jelenteni a játékban drága pénzért árult képességek, tárgyak és szolgáltatások megvétele sem.
Postaszolgálat (Mail) [szerkesztés]

A posta (mail) a játék beépített futárszolgálata, ahol a játékosok akár egyszerre pénzt, levelet (mail) és csomagot is küldhetnek a felhasználólistájukban található másik szövetséges karaktereiknek vagy más szövetséges játékosoknak. Az aukciózás során megvásárolt vagy visszavont tárgyak és letéteket, a játékmesterek által elküldött üzenetek és tárgyak illetve az eredményrendszer jutalmai is a postából szedhető ki. Postaláda (mailbox) szinte minden kisebb városba található, ahol a város fogadójának bejárata előtt áll, a fővárosokban pedig szintén a bankok és aukciós házak bejáratánál árválkodik. Ha a kapott üzenetet vagy csomagot a játékos nem veszi ki a ládából 30 napon belül, a rendszer automatikusan törli. A csomagküldésért jelképes összeget kérnek el, a küldés során pedig van mód a címzettnek a levél mellett tárgyakat és pénz küldeni, ami egy szimbolikus fadobozban érkezik meg hozzá. Ha megbeszélt üzletről van szó, akkor a küldő beállíthatja a posta menüjében, hogy pénzküldés helyett utánvételre (Cash on Delivery; röviden: C.O.D) kerül sor, így ha a megadott összeget a címzett nem fizeti meg, a csomag bennmarad a ládában és tárolási idő lejártával vagy a visszaküldés (reply) választásával visszakerül a feladóhoz.
Bank [szerkesztés]

A bank a World of Warcraft egyik legfontosabb raktárrendszere. A bankban lehet tárolni a karakter számára fölösleges tárgyakat, hogy ne foglalják a helyett a táskáiban. A bank elsőre ingyenes szolgáltatás, csak a fiókbővítés kerül egyre többe. Az alap tárolókapacitást bővítő fiókok helyének megvásárlása után a karakternek kell behelyezni táskákat, amelyek ezután véglegesen benne maradnak, csak kicserélni lehet őket más táskákra. A bankok pénzt nem tesznek letétbe, csak tárgyakat lehet behelyezni és csak a fővárosban valamint egyes goblin városokban találhatók meg.
Aukció (Auction) [szerkesztés]

Az aukció (auction) a játék gazdasági életének szíve, minden más e tevékenység köré szerveződik. Az aukció a fővárosokban található aukcióház (auction house; röviden: AH) területén folyik, ahol a karakter aukcióra bocsájthatja megszerzett tárgyait, de licitálhat és vásárolhat is.

* Aukciózás - A karakter behelyezheti a nála található, nem-lélekhez kötött tárgyait a tárgy eredeti értékének egy bizonyos százalékának cserébe. Ezek a tárgyak lehetnek fegyverek, páncélok, kereskedelmi értékek (trade goods), nyersanyagok (material), táskák, rúnák (glyph), receptek, régensek (reagent), muníciók (ammunition) és küldetéstárgyak, sőt, akár hátasok és kompániák is. A behelyezés után meg kell határozni az aukció hosszát (rövid-, közepes- és hosszú lejárat), a kikiáltási- és az azonnali kivásárlási árat. Az aukciót ezután a rendszer lementi és ha megveszik, postai úton küldi a pénzt, ha nem, visszaküldi a tárgyat.
* Licitálás (Bid) - A licitálás során a játékos az áhított tárgy meghatározott kikiáltási árán felül kell licitálni, hogy azután a pénzt letétbe helyezze a rendszer. A licitálás menetét az aukció menüjében is figyelemmel lehet követni, ha pedig valaki más túllicitált (outbid) a karakteren vagy a tárgy tulajdonosa törölte az aukciót, a rendszer hiánytalanul visszaküldi a letétbe helyezett pénzt.
* Kivásárlás (Buyout) - A kivásárlás során a játékos azonnal kifizeti a tárgy kivásárlási értékét, ezzel pedig az esetleges licitálókat is kiüti a tárgyért folytatott versenyből.

Az aukcióházak persze nem dolgoznak ingyen, a szövetséges és a hordás aukcióházak minden sikeres aukció után a pénz 5%-át teszik zsebre, a semleges aukcióházak pedig már a pénz 15%-át. A goblin városokban található semleges aukcióházakat mind a Szövetség, mind a Horda tagjai használhatják, egymás tárgyaira licitálhatnak vagy vásárolhatják ki azokat, de a játékos nem tarthat igényt és nem veheti meg a felhasználólistájában található más karaktereinek tárgyait.
Foglalkozások (Profession) [szerkesztés]

WPW-banner.png
A magyar nyelvű World of Warcraft Wiki tartalmaz egy bővebb leírást Foglalkozások címszó alatt.

A karakter különböző foglalkozásokat (profession) tanulhat meg, hogy nyersanyagokat gyűjtsön, készítsen magának és másoknak is hasznos holmikat vagy csak szórakozás gyanánt elüsse az időt. Két válfaja van:

* Elsődleges foglalkozás (Primary Proffession) - Ezekből a karakter egyszerre csak kettőt tanulhat meg. Az elsődleges foglalkozás (vagy főfoglalkozás) tovább bontható további két egységre:
o Begyűjtő foglalkozás (Gathering Profession) - A begyűjtő foglalkozások az világban előforduló, csak a megfelelő szakmai hozzáértéssel megszerezhető nyersanyagokkal foglalkozik. Ide tartozik a bányászat (mining), a gyógynövénygyűjtés (herbalism) és a nyúzás (skinning).
o Előállító foglalkozás (Production Profession) - Az előállító (vagy kereskedelmi) foglalkozások nagy része a begyűjtő foglalkozások során felhalmozott javakból állít elő tárgyakat. Ide tartozik a kovácsolás (blacksmithing), a mérnökség (engineering), az ékszerészet (jewelcrafting), az alkímia (alchemy), a tekercsírás (inscription), a bűvölés (enchanting), a bőrművesség (leatherworking) és a szabóság (tailoring). Az első kiegészítő után a tárgykészítő foglalkozások esetén megjelentek a személyes munkák is, ahol a karakter olyan tárgyakat készít el vagy olyan módosítást hajthat végre, amelyekből csak ő preferálhat.

* Másodlagos foglalkozás (Secondary Profession) - A másodlagos foglalkozások nem számítanak valódi foglalkozásnak, sokkal inkább hobbinak, emiatt pedig mindegyik kitanulható. Ide tartozik a horgászat (fishing), a főzés (cooking), a régészet (archaeology) és az elsősegély (first aid). A lovaglás (riding) is ide sorolható, még ha csak az utazást segítő hátasok kezelésével foglalkozik.

Minden foglalkozásnak külön tanítója van, ahol az alapok megismerését követően újabb összegyűjtési vagy elkészítési fortélyok tanulhatók el, de előfordul, hogy bizonyos különleges eljárások, ismeretek és előállítható tárgyak tudására csak a világban szétszórtan lehet rálelni receptek formájában. Mindig érdemes kitanulni a karakter kasztjához (vagy ha van mód rá, akkor fajához is) megfelelő elsődleges foglalkozásokat, mert jó pénzforrás mellett segíthetik a fejlődést is. A foglalkozások fejlődése során megtanulható vagy automatikusan megjelenő aktív és passzív képességek is vannak, mint a tapasztalt gyógyfűvészek "Életvér" (Lifeblood) öngyógyítása.

 

A Paladin - Áttekintés

2008.03.14. 18:00 Kirgeth

Kedvenc kasztom. Valamiért ezzel sikerült először elérnem egy magasabb szintet. Az illető egy Blood Elf paladin (lásd oldalt :P). De ne szaladjunk ennyire előre, ezt a bejegyzést amolyan áttekintőnek szánom. Mondjuk úgy, hogy ízelítőnek.


Tehát a Paladin. Ötvözi a közelharcos és a mágiahasználó archetípust. Remek választás olyannak, aki szereti a mágiát, de az is jó érzéssel tölti el ha kardjával (esetleg egyéb fegyverrel) csapkodhat, mint pl én…

Nézzük csak, mit is írnak a hivatalos honlapon az erősségekről és gyengeségekről?


Hordhat nehéz páncélzatot és a legtöbb fegyvert képes használni
Figyelem! Ez a legfontosabb, a későbbiekben erre alapozom majd a fejlesztést.

Képes gyógyítani és feltámasztani másokat.
Nos igen, ez jó dolog. Idő spórolható meg a Farmolás (szörnyek ölése) alatt: nem kell     ennünk, s ha esetleg meghal egy party tagunk, akkor azt gyorsan visszahozhatjuk.

Aura és Áldás (Blessing), melyek jó erősítő varázslatok (Buff)
Elég jó támogatás egy partyban az biztos.

Idézhet Warhorse-t.
Igen, ha paladin vagy és eléred a 40. szintet, 99 aranyat kapsz jutalomba. J

Feláldozhatja magát, hogy a csapattársait védje
REMEK! Komolyan itt az egyik legértelmetlenebb varázslatra utalhatnak, ami 5 percre         cselekvésre képtelenné tesz egy party tagot, a paladint meg kis mozgásra kényszeríti        szellem alakban…

Magas mana költségű varázslatok
Nos igen, ez van, együtt kell élni vele. :P

Nincs távolsági támadása
VÉTÓ! Ez nem igaz! VAN! Jó persze nem túl nagy hatótávú, de arra elég, hogy ha az         ellenfél menekülni kezd akkor ne fusson túl messze. Az pedig, hogy menekülni fog             előlünk, az egyértelmű!

 

Milyen feladat való egy Paladinnak?

Avagy mit adnak a Talentek?

Tank (Protection)

Mivel hordhat nehézvérteket (40-től már Platet is) valamint pajzsot, ezért igen jelentős mennyiségű Armor ponttal bír, amit még tovább emel néhány talentje. Egyetlen hátránya, hogy kevés a HP-ja, ám ez megfelelő felszereléssel kompenzálható.
Külön Talent táblázata van erre a feladatra.

Damage Dealer (Retribution)

Nem rég olvastam egy cikket, amiben arról panaszkodott az író, hogy leszólták, amikor raid groupba akart csatlakozni, mint DPS (Másodpercenkénti sebzésre gyúró).
Meglepődtem a dolgon, hiszen éppen akkor terveztem át a lovagom Talentjét Retributionra.
44. szinten 150-es dps szerintem elég jónak számít.

Healer (Holy)

Ennek is használható, de tény hogy van erre a feladatra csomó jobb kaszt. Erre még nem éleztem ki a karakterem, nem igazán vonz a lehetőség. Inkább kezdenék egy papot.

A fenti csak három nagyon alap típus. Én nem szeretem ennyire behatárolni a karaktereimet, ezért inkább a vegyítéseket helyezem előtérbe. Kirgeth jelenlegi Talentezésével egészen jól megállja a helyét mind Tankként mind pedig DPS-ként. Csupán fegyvert kell váltanom ;)

No egyenlőre ennyi.

A későbbiekben részletesen kivesézem a kaszt lehetőségeit, sőt mondok pár tippet hogyan és hol érdemes fejlődni 1-48-ig.
Lesz szó ezen kívül a Professionokról is, meg a felszerelésekről.

Addigi is, ha gondoljátok leírhatjátok, mi a véleményetek a kasztról.

Szavazás

Jó a World of Warcraft?
nem
igen
Asztali nézet